باشگاه کوهنوردان ایلام

گزارش صعود به قله شاه البرز

باشگاه کوهنوردان ایلام 30 مردادماه 98
بنابر تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردان ایلام
ساعت 8 صبح روز سه شنبه 29مرداد ؛ تعداد 13 نفر از اعضای باشگاه با چهار دستگاه خودرو سواری از ایلام به مقصد طالقان حرکت کردیم و غروب همان روز با توجه به هماهنگی های انجام شده با آقای طاهریان راهنمای دوست داشتنی برنامه صعود و اضافه شدن سه نفر از دوستان انجمن اسلام آباد شب را در طالقان استراحت کردیم.
روز چهارشنبه پس از سپردن تجهیزات شب مانی به باربر محلی در روستای حسنجون ساعت 6صبح از کنار قبرستان روستا تا ابتدای مسیر حدود 1/5 کیلومتر با وانت راهنما و بعد از آن حرکت را به سمت محل کمپ در گوسفندسرا" میان آو " آغاز کردیم پس ) از عبور از باغ های زیبای میوه و پل چوبی" دور وان" در کنار چشمه" کوماندو گوشت چال"39S 0476717 4010876) استراحت کوتاهی داشتیم. در ادامه مسیر با عبور از سه راهی " خشکه چال" (سمت راست) - " سیاه آو" - " غارک تله "  و چشمه " کمر بن " ساعت 10:30 و پس از پیمایش حدود 13 کیلومتر به محل کمپ گوسفند سرای " میان آو.  کنار چشمه و چادرهای عشایر؛ رسیدیم"(39S   0478742  4014625).

پس از توقف و استراحت با توجه به شرایط مناسب تیم و هوا و با تصمیم سرپرست برنامه آقای رحمانی ساعت 12:20؛ حرکت به سمت قله را آغاز کردیم.
مسیر پایکوب و مناسب را تا "سی چشمه "(39S. 0478499. 401276)  ادامه دادیم و پس از استراحتی کوتاه؛ خواندن نماز و  برداشتن آب به سمت" سیاه سنگان"   "گردنه خاص " مسیر سمت چپ ساعت 17:00به قله شاه البرز(39S  0477792  40901) رسیدیم. و پس از ساعتی استراحت و گرفتن عکس های یادگاری از همان مسیر رفت؛ ساعت 20:00 به محل کمپ و شب مانی در کنار چادرهای عشایر عزیز بومی رسیدیم.

صبح روز پنجشنبه پس از صرف صبحانه و جمع کردن چادرها و پاکسازی محل کمپ ساعت 8/5 به سمت روستای حسن جون راه افتادیم و ساعت 12:00و پس از 35 کیلومتر ( رفت و برگشت) به روستای حسنجون رسیدیم و صعود خاطره انگیز دیگری در دفتر خاطرات باشگاه کوهنوردان ایلام به ثبت رسید.
همیشه پابه کوه و سربلند باشید.
 باشگاه کوهنوردان ایلام31مرداد 1398

با استعانت از خداوند متعال

در مورخه ۱۴ خرداد ۹۸ ساعت ۵ بعدازظهر تعداد ۲۸ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردان ایلام شامل یک دستگاه اتوبوس و سواری به سمت تبریز به راه افتادیم.

در ادامه ساعت ۲۱ در سنقر برای نماز و افطاری آخرین روز ماه مبارک رمضان توقف یک ساعته ای داشتیم.فردای آن روز عید فطر بود و چه روزی بهتر ازین برای جشن گرفتن و صعود به قله.

انتخاب اول برای صعود قله کمال در تبریز بود،برای صعود به این قله که در جنوب شرق شهر تبریز واقع شده است باید به پیست اسکی سهند رفت، فاصله این پیست تا شهر تبریز در حدود ۵۰ کیلومتر است،

صبح زود در اتوبان زنجان-تبریز در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر تبریز به سمت روستای سعید آباد مسیر را عوض میکنیم و با گذشتن از روستاهای ایرانق و متنق به پیست اسکی سهند رسیدیم، بعد از خوردن صبحانه و عوض کردن لباس ساعت 8:15 دقیقه حرکت گروه به سمت قله شروع شد.ارتفاع در این نقطه در حدود ۳۰۰۰ متر می باشد.

ابتدای مسیر قله جاده هموار است سپس میرسیم به پاکوبی که در سمت شمال شرقی مشخص است ، ما ترجیح دادیم ابتدا به دیدن دریاچه و جانپناه که نیم ساعت فاصله بود برویم سپس روی پاکوب اصلی حرکت را ادامه دادیم.

ازین به بعد مسیر دارای شیب تندی است.

ساعت ۱۱:۲۰ به قله رسیدیم و بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم، ساعت ۱۳:۳۰ همه افراد گروه در سلامت کامل به پایین قله رسیدند و بعد از صرف ناهار به سمت شهرستان خوی و قله اورین به راه افتادیم.

*************************************************************************

برای صعود به قله اورین به علت مرزی بودن این قله با کشور ترکیع باید مجوزهای لازم را از مراجع زیربط اخذ نمود. مثل همیشه آقای رحمانی ریاست محترم باشگاه هماهنگی های لازم را از قبل انجام داده بودند.

غروب روز چهارشنبه به شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی رسیدیم، حرکت ما به سمت غرب شهرستان خوی ادامه پیدا میکند، مقصد روستای بدلان در فاصله ۲۰ کیلومتری خوی و سپس روستای حصار که نقطه شروع قله می باشد.

جاده باریک و روستایی بدلان از نظر زمان آن را طولانی می کند.

با تاریک شدن هوا به روستای بدلان رسیدیم، از اینجا به بعد با دو دستگاه وانت به سمت روستای حصار در فاصله تقریبا ۱۵ کیلومتری بدلان حرکت کردیم،جاده کوهستانی و خاکی که چیزی در حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا به حصار برسیم.

بعد از ارائه مجوز صعود به پایگاه نظامی مستقر در حصار وانت ها ما رو به پناهگاه قله اورین داخل روستا رساندند.

بعد از خوردن شام ساعت در حدود ۱۱ شب بود که همه خوابیدن تا صبح رو سرحال و آماده شروع کنند.

صبح پنجشنبه ۱۶ خرداد در هوایی مطبوع و بهاری بعد از خوردن صبحانه در پناهگاه اورین به سوی قله به راه افتادیم زمان حرکت:ساعت ۶ صبح

ابتدای حرکت ما مسیر زیبایست و دامنه بسیار پر آب و سرسبزی را مشاهده میکنید.

در مسیر قله دریاچه های کوچک و بزرگ زیبایی از یخچال های طبیعی و برفهای آب شده ایجاد شده که اندکی از زمانمان را به گرفتن عکس در کنار آن اختصاص دادیم.

بعد از گذر از دریاچه ها چندین مسیر پاکوب برای صعود وجود دارد که انتخاب ما پاکوب غربی بود که دارای مقداری شیب تند اما طول مسیر کوتاهتر بود.

ساعت ۱۰ صبح بعد از چهار ساعت به قله رسیدیم ،دومین قله در فاصله ۲۴ ساعت فتح شد، همین باعث شد خستگی بر تن بچه های گروه احساس نشود.

بعد از گرفتن عکس یادگاری که زمان زیادی هم طول کشید به سمت پایین حرکت کردیم،در راه برگشت دامنه زیبای کوه پر بود از گله های گوسفند که چوپان ها برای چرا به آنجا آورده بودند.

بعد از دو ساعت به پناهگاه رسیدیم، اندکی زمان را صرف خوردن ناهار و استراحت کردیم و سپس سوار بر وانت ها حصار را به سوی بدلان ترک کردیم.

ساعت ۱۶:۳۰ بود که کنار اتوبوس در روستای بدلان مشغول چیدن کوله ها و مرتب کردن وسایل بودیم و بعد از نیم ساعت به سوی مهاباد به راه افتادیم.

به علت طولانی بودن مسافت تصمیم گرفتیم شب را در شهرستان مهاباد بگذرانیم و روز بعد به سمت ایلام حرکت کنیم.

روز جمعه ۱۷ خرداد ۹۸ بعد از گردشی چند ساعته در شهر و بازار، مهاباد را ترک کردیم و ساعت ۲ بامداد روز ۱۸ خرداد به ایلام رسیدیم،و اینگونه بود که یکی دیگر از سفرها و صعود های باشگاه کوهنوردان ایلام با صعود به دو قله به پایان رسید.

در پایان از آقای رحمانی مدیریت محترم باشگاه و تمامی کسانی که کمک کردن تا این برنامه به خوبی اجرا شود تشکر و قدردانی مینمایم.

گزارش صعود باشگاه کوهنوردان ایلام به قله زلیخا در چهل چشمه کردستان 13 اردیبهشت 1398

بر اساس تقویم ورزشی باشگاه روز پنجشنبه 12 اردیبهشت 30نفر از اعضا ساعت 7صبح با یک دستگاه اتوبوس و دو خوردرو سواری از ایلام به مقصد روستای بست در کردستان حرکت کردیم. حدود 15 کیلومتر پس از دیواندره و عبور از روستاهای ابراهیم آباد- شریف آباد - آلیجان- سه راهی بان جانان  ساعت به کمپ کوهنوردی روستای بست( ارتفاع 00 متر)  رسیدیم.

استقرار در کمپ با کیفیت و مناسب روستا و  راهنمایی مسئول خوب  کمپ آقای شکاری شب آرامی را برای همنوردان رقم زد . طبق برنامه ساعت 5 صبح روز جمعه 13ارپیبهشت همراه آقای شکاری راهنمای مسیر و 10 نفر از کوهنوردان تهران که با ما همراه شدند صعود خود به قله را آغاز کردیم.

پس از عبور از یال "باسک مه ره که" - "قلا میر عیسی"- "کما جار"-و " وه نجاوی"  20 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم. و پس از آن وارد منطقه "حصیر" و "کیه نی( چشمه) چه و ره ش" که پوشیده از برف بود شدیم و پس از  حدود 1/5 پیمایش مسیر برفی که ارتفاع برف آن از یک متر هم می کرد به "مله که وه " رسیدیم باد شدید و سرمای هوا مانع از توقف و استراحت می شد و پس از یک توقف کوتاه و تجدید قوا حرکت خود را بسمت چپ بنام منطقه "گا و یلان " ادامه دادیم که مه  و باد شدید صعود را دشوار کرده بود.

با کمک راهنمای محلی و  با تجربه( آقای شکاری) ساعت 12  و بعد از طی 11 کیلومتر همه گروه به سلامت به قله زلیخا رسیدیم و پس از ثبت خاطرات صعود توسط همنوردان با توجه به شرایط نامساعد جوی مسیر برگشت   را در پیش گرفتیم . پس از عبور از یال " برقلا" -  دره و "چه م( رودخانه) علیه مزه" و عبور از دامنه زیبای چهل چشمه ودیدن  مردمان دوست داشتنی کردستان که برای لذت بردن از طبیعت به  روستای بست آمده بودند، و پیمایش 23 کیلومتر مسیر ساعت 17/5 ،به کمپ کوهنوردی رسیدیم و یک صعود به یاد ماندنی دیگر در دفتر خاطرات باشگاه کوهنوردان به ثبت رسید. همیشه تندرست و پا به کوه باشید.

قله نشانی از آن است که  میتوانیم که باقدرت اراده وتوان جسممان ؛ زندگی رابه آنچه می خواهیم وآنچه دستانمان قدرت خلق آنرا دارد ،تبدیل کنیم

قله تشگر (Tashgar)

قله تشگر درارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا درشهر بندر عباس استان هرمزگان قرار دارد. تشگربنا به گفته افراد محلی برگرفته ازسوختن درخت اورس است که درختی شبیه کاج است ومقداری الکل درون آن است که این درخت بر اثرصاعقه ورعد وبرق و چون مستعد سوختن است آتش گرفته و می سوزد.این قله از غرب به روستای سیرمند، از شرق به روستا هماگ، از شمال به روستای شمیل و ازجنوب به روستای سیاهووزاکین منتهی می شود.

مسیر آن از بندرعباس و در ۶۵ کیلومتری نرسیده به حاجی آباد است وباید به سمت روستای سیاهو و زاکین آمد و نرسیده به دو راهی به سمت چپ پیچید.

مدت رسیدن از بندر عباس به روستای زاکین  تقریبا ۲ ساعت می باشد

و چند مسیربرای صعود داردکه بهترین آنها روستای زاکین می باشد

ازروستای زاکین تا پای کار که مسیرآن جاده خاکی با شیب و پیچ های خطرناکی می باشد  تقریبا یک ساعت  با نیسان می باشد وباید توجه داشت وقتی بارش باران باشد دیگر نیسان ها به پای قله نمی روند وآن مسیر باید بدون نیسان رفت وبرگشت نمود.

ارتفاع روستای زاکین ۱۱۳۰متر است وارتفاع پای قله ۱۶۰۰متر است  و روستای زاکین آخرین آنتن دهی موبایل است که در مسیر یکی دونقطه آنتن دهی دارد از جمله نقطه ای به اسم میداد رز انجیر که آنتن دهی دارد.

سه چشمه آب در مسیر می باشدبه اسم پره زردی وگداز سوز (گزارسبز ) و  تنبید که آب آنها برای شرب قابل اطمینان نبوده و اسم گزاری آنهابا توجه به رنگ آنها می باشد وباید برای شرب در تمام فصول سال آب به اندازه کافی همراه باشد

از پوشش گیاهی متنوعی با توجه به تغییرات ارتفاعی واقلیمی بر خوردار است .

درختان تنومند و سرسبز  سرو کوهی  یا ول، کُنار، بادام کوهی، بنه، ارژن ودرختان دیگر دارد که زیبایی خاصی به آن منطقه ومسیرکوهنوردی داده اند  که بعضی ازآنان قدمت چندین ساله دارند

از پای قله وشروع کوهنوردی تا کلبه ها ۴ ساعت  است وکلبه ها در ارتفاع ۲۵۰۰متری واقع می باشند   واز سنگ وبرگ درختان خرما ساخته شده اند از  کلبه ها که به کلبه های شب مانی مشهور هستند تا قله ۳ساعت است محل کلبه ها با اینکه منطقه گرمسیری است سرمایش استخوان سوز است باید لباس گرم همراه باشد با توجه به این اطلاعات  به سه طریق می شود صعود کرد.

۱- روزاول شب مانی در کلبه ها وسپس روز بعد صعود به قله و فرود از قله تا روستا

۲ - روز اول صعود به قله وبعد شب مانی واستراحت در محل کلبه ها وصبح روز دوم فرود به روستا

۳ - روز اول صعود و فرود که قسمتی از آن  هم دررفت وهم در برگشت به شب برمی خورد چون مدت صعود وفرودتقریبا  ۱۳الی ۱۴ ساعت است تنها حسن این روش کوله کشی ندارد وبرنامه یک روزه است

گزارش برنامه:

روز چهارشنبه ۹۷/۱۱/۱۸ تعداد ۱۰نفر از همنوردان با یکدستگاه اتوبوس VIPاز ایلام حرکت و از مسیر استان خوزستان و شهرهای استان بوشهر عبور کردند و صبح روز جمعه ۹۷/۱۱/۲۰ به بندرعباس رسیدند که صبح آن روز به بندر قشم رفته وپس از گشت وگزاروبازدیداز اماکن وآثارباستانی بعداز ظهر همان روز به روستای زاکین رفته بودند وما سه نفر دیگر که با وسیله شخصی روز سه شنبه ۹۷/۱۱/۱۷از ایلام جهت شرکت در کلاس دانش افزایی کوهپیمایی وسپس صعود به قله تشگر به استان بوشهر رفته بودیم شب سه شنبه به شهرستان برازجان که دوره مذکور در آنجا برگزار میشد رسیدیم و پس از شرکت در کلاس روز جمعه صبح زود به سمت بندرعباس حرکت کردیم و شب ساعت ۱۰ونیم به روستای زاکین رسیدیم وبه جمع سایر همنوردان که خانه ای در روستای مذکور کرایه کرده بودندومنتظر ما بودند پیوستم که پس از آماده کردن کوله و وسایل مورد نیاز آماده برای صعود شدیم ساعت بیدار باش ۲ شب وحرکت بانیسان ساعت ۳نیمه شب سرپرست برنامه اعلام نمود که ماهمه ساعت ۲ بیدار شدیم و ساعت ۳ سوار بریک دستگاه نیسان وبه سمت قله حرکت کردیم که راننده نیسان متاسفانه تعداد ۲۱ نفر سوار کرده بود که باتوجه به اینکه  جاده که پر پیچ و شیب دار بود ودر بعضی جا ها هم گل ولای بود نیسان باکندی حرکت وبا مشکل مواجه بود وما هم اذیت شدیم به هر صورت ساعت ۴ به پای قله رسیدیم که پس از خوش آمدگویی و تعیین سرقدم و عقبدار وخط نگهدار توسط سرپرست برنامه با نام ویاد خداوند منان از راه پاکوپ به همراه راهنمای محلی کوهنوردی را آغاز نمودیم وپس از رسیدن به  اولین چشمه در آنجا صبحانه خوردیم ومجددا کوهنوردی را آغاز وساعت ۸ به کلبه ها که اسم محلی آن بهنه است  ولی به کلبه های شب مانی مشهور هستند رسیدیم ونیم ساعت در آنجا استراحت کرده وسپس کوهنوردی را آغاز نمودیم دربین راه برای یکی از همنوردان مشکلی پیش آمد که مقداری معطل شدیم وکوهنوردی با توجه به مشکل ایشان با کندی انجام میگرفت  وسپس ساعت ۱۲/۳۰به قله رسیدیم.

باد شدیدی درقله درحال وزیدن بودوهوا بسیارسرد بودقله هم برف داشت که حمد وسپاس خداوند را بجا آوردیم وپس از گرفتن عکس شروع به فرود

کردیم. ساعت سه ونیم به کلبه ها رسید م

ودر آنجانهار را صرف وساعت ۴مجدد از کلبه فرود را آغاز وساعت  ۶/۴۰ به پای کوه که محل ایستادن نیسان ها  که منتظر کوهنوردان بودند رسیدیم به نیسانی که منتظر ما بود سوار  وساعت ۷/۳۰ به روستای زاکین رسیدم

در آنجا ما با سایر همنوردان خدا حافظی نموده وبا وسیله شخصی خود به بندر عباس آمدیم و شب در آنجااستراحت نمودیم و سایر همنوردان هم به اتوبوس سوار وبه سمت شیراز حرکت کردند که صبح آن روز در شیراز گشتی جهت خرید سوغات وبازدید از آثار باستانی وگردشگری داشته  وبعداز ظهر از شیراز حرکت واز مسیر شیراز به اهواز وسپس ساعت ۱۰ صبح ۹۷/۱۱/۲۲ به ایلام رسیده بودند وما هم شب در بندر عباس استراحت نمودیم و صبح روز بعد در سطح شهر گشتی جهت خرید سوغات داشتیم وساعت ۱۰صبح به سمت بوشهرحرکت کردیم هوابارانی بود و ساعت ۷شب به بندر گنگان رسیدیم  وشب در یک مدرسه در بندرگنگان استراحت  نمودیم. صبح زود روز بعد به سمت ایلام حرکت وباران هم در حال باریدن بود. پس گذشتن از شهرهای استان بوشهر و خوزستان  ساعت ۱۰ شب به ایلام رسیدیم.

در پایان از جناب آقای رحمانی مدیر باشگاه کوهنوردان که این برنامه خوب را تدوین نموده بودندو سرپرست برنامه جناب آقای مسعودی وسرقدم آقای فتح الله عزیزیان و عقبدار جناب آقای عبدالله غیاثی وعکاس برنامه آقای حسینی نسب وسایر همنوردان خانم هاوآقایان وآقای آرامش و راهنمای محلی آقای افشین سالاری ومردم خوب روستای زاکین کمال تقدیر وتشکر رادارم .

عزالدین یاری ۹۷/۱۱/۲۴

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کلا قاتی پاتی دیزل ژنراتور ماه نیرو pdfketab فکرنشینی سام ست پنج شنبه 24 آذر 1384 ساعت 17:30 عاشق شدم تا همیشه استراتژی دیجیتال مارکتینگ X-Games چک لقمه طرحام!